Fundacja Harcerstwa Centrum Wychowania Morskiego ZHP

tel./fax 58 620-90-37
email: cwm@zhp.pl

V Rejs Wikingów

Co roku CWM ZHP organizuje w lipcu rejs dla młodzieży pomiędzy 15 a 19 rokiem życia. To doskonała szkoła charakterów i miejsce gdzie zawiązując się przyjaźnie. Tak było i tym razem.

W Gdyni, 8 lipca 27osób, pod opieką kapitana Tomasza „Miśka” Kulawika, załogi stałej i oficerów rozpoczęło Rejs Wikingów. Po szkoleniu i zapoznaniu z żaglowcem wyruszyliśmy w stronę Szwecji. Żeglugę urozmaicały zajęcia z węzłów i nawigacji, a także, przeprowadzony zgodnie z zasadami bezpieczeństwa szkoleniowy alarm ogólny. Pierwszy raz zeszliśmy na ląd przy wschodnim brzegu Gotlandii. W pięknej zatoczce stanęliśmy na kotwicy i przeprawiliśmy się pontonem na ląd.  Postój pozwolił nam również na przeprowadzenie zajęć z ratownictwa. Następnego dnia przez Fårösund dostaliśmy się na drugą stronę wyspy i zawinęliśmy do Visby. To jedno z najlepiej zachowanych średniowiecznych miast Szwecji z klimatyczną zabudową, ruinami kościołów i murów obronnych. Poświęciliśmy sporo czasu na poznanie miasta i jego historii. Dopełnieniem pełnej wrażeń doby w porcie był spacer klifem. Gdy znów wyszliśmy w morze skierowaliśmy się do Kalmaru. Podczas żeglowania przez Kalmarsund, uczestnicy rejsu mieli okazję zobaczyć Ölandsbron, czyli most łączący Olandię z kontynentem. W samym Kalmarze odwiedziliśmy piękny zamek królów szwedzkich i poznaliśmy jego historię.

Wizyta w Szwecji zakończyła się w piątek i czas już było obrać kurs na Polskę. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się jeszcze na Helu, gdzie odwiedziliśmy Fokarium. Potem została już tylko krótka przeprawa do Gdyni, pakowanie, wydanie opinii i zakończenie rejsu. Wszyscy wrócili do domów nieco zmęczeni, ale i szczęśliwi, a kadra rejsu powoli zaczyna myśleć o kolejnej wyprawie wikingów.