Stopnie i sprawności zuchowe
Zuchy mogą zdobyć jeden stopień - zucha wodnego.
Stopień zucha wodnego może otrzymać zuch, który:
- zdobył wraz z gromadą dwie sprawności zespołowe wodniackie, przy czym cykle sprawnościowe nie powinny następować bezpośrednio po sobie,
- zdobył min. jedną sprawność wodniacką indywidualną.
Wilczek/Indianin/Wiking
- Przeszliśmy chrzest wilka morskiego/nadanie imion indiańskich/test odwagi wikinga, zbudowaliśmy własne okręty.
- Wiemy jakim sprzętem dysponuje drużyna, wiemy gdzie znajdują się burty, dziób i rufa.
- Poznaliśmy tajniki pływania na czółnie: komendy, wiosłowanie, wyposażenie łodzi. Klarowaliśmy łodzie po zakończeniu pływania.
- Wzięliśmy udział w zajęciach na basenie, uczyliśmy się pływania pod okiem ratownika.
- Nauczyliśmy się trzech węzłów, wiemy kiedy je wykorzystać.
- Wiemy gdzie na mapie Polski znajdują się najważniejsze rzeki i jeziora.
- Byliśmy załogantami podczas pływania na kanadyjkach, wiemy jak zachowywać się na wodzie i co trzeba przygotować przed wypłynięciem.
- Stworzyliśmy album z najciekawszymi zwierzętami i roślinami okolicy najbliższego nam zbiornika.
- Urządziliśmy zawody w posługiwaniu się sprzętem ratunkowym (ubieranie kapoka na czas, rzucanie rzutkami, kołem).
Optymistrz
- Poznaliśmy budowę optymista, wiemy jak otaklować łódkę przed wypłynięciem.
- Poprowadziliśmy prognozę pogody, wiemy jak przewidzieć rodzaj pogody i rozróżniamy podstawowe chmury.
- Wiemy skąd wieje wiatr i jak wpływa to na pływanie na optymiście oraz jak “pracować” żaglem.
- Znamy 5 węzłów, w tym cumowniczy i ratowniczy. Nauczyliśmy się buchtowania liny.
- Wiemy jakie są obyczaje i tradycje żeglarskie.
- Zorganizowaliśmy międzyszóstkowy konkurs szant poznanych na zbiórkach.
- Pływaliśmy na optymistach.
- Spotkaliśmy się z Neptunem, który opowiedział nam o mieszkańcach mórz i jezior.
Kapitan/Marynarz
- Wstąpiliśmy do akademii marynarskiej.
- Pełniliśmy różne funkcje oka i wioślarza na czółnie. Próbowaliśmy samodzielnie sterować łódką.
- Urządziliśmy zawody pływackie na pobliskim basenie.
- Stworzyliśmy dziennik pokładowy, gdzie zapisujemy nasze umiejętności i sprawności.
- Wiemy jak zachować się w razie wywrotki.
- Wzięliśmy udział w regatach.
- Oczyściliśmy brzeg stawu lub rzeki, wiemy jak należy zachowywać się nad wodą.
- Nie boimy się pływania, wiemy jak poruszać się po dowolnej łódce. Potrafimy zamienić się miejscami na kanadyjce i bezpiecznie do niej wejść z niskiego i wysokiego brzegu.
- Pływając na optymistach radzimy sobie z rozpoznaniem kierunku wiatru, potrafimy samodzielnie odbić i wrócić do kei.
- Odbyliśmy egzamin i zostaliśmy mianowani na kapitanów/marynarzy.
Mistrz węzłów
- Zna 10 węzłów, wie kiedy można je wykorzystać.
- Potrafi zawiązać 5 węzłów z zamkniętymi oczami.
- W ciągu minuty potrafi zawiązać 6 ósemek
- Nauczył swoją szóstkę dwóch nowych węzłów
Szantymen
- Wziął udział w konkursie międzyszóstkowym.
- Wie skąd wziął się zwyczaj śpiewania szant.
- Zaśpiewał ulubioną szantę przed publicznością.
- Nauczył załogę wybranej przez siebie szanty.
- Stworzył śpiewnik z wybranymi przez siebie szantami.
Wodnik ekolog
- Zna gatunki występujące nad najbliższym zbiornikiem
- Wie co to gatunek chroniony, potrafi wskazać przykłady w najbliższej okolicy.
- Przedstawi formy ochrony środowiska w tym oszczędności wody podczas zbiórki.
- Przygotował album najciekawszych roślin występujących w okolicy.
- Wziął udział w akcji sprzątania okolicy jeziora lub stawu.
Meteorolog
- Rozpoznaje zjawiska atmosferyczne oraz potrafi wytłumaczyć, jak one powstają.
- Wie co to skala Beauforta, potrafi opowiedzieć gdzie jest wykorzystywana.
- Rozróżnia rodzaje chmur, potrafi określić co one oznaczają.
- Prowadził dzienniczek pogody przez min. 2 tygodnie, zapisując najważniejsze zjawiska i informacje pogodowe.
- Zbudował deszczomierz/wiatromierz, odnotował wyniki pomiarów.
Geograf
- Potrafi wskazać na mapie rzeki główne Polski, 3 największe jeziora oraz porty.
- Wie gdzie w regionie znajdują się atrakcyjne rzeki i zbiorniki.
- Potrafi określić kierunek północny bez użycia kompasu.
- Sporządził mapę okolicy najbliższego zbiornika wodnego.
Ratownik
- Potrafi używać rzutki oraz koła ratunkowego.
- Z zamkniętymi oczami potrafi zawiązać węzeł ratowniczy.
- Zna organizacje odpowiedzialne za bezpieczeństwo nad wodą, wie co oznaczają kolory flag na plażach oraz wie jak wezwać pomoc w razie wypadku nad wodą.
- Wraz z szóstką przygotował scenkę dotyczącą bezpieczeństwa nad wodą.
- Zawsze pływa w dobrze zapiętej kamizelce w odpowiednim rozmiarze, dba, by reszta załogi również była dobrze przygotowana.